20.9.2007

SHBY בלוג צילום

פתחתי בלוג זה לצורך העלאת רעיונות בנושאי צילום
את הבלוג פתחתי כיון שבפורומי השונים שבהם אני משתתף אין מקום להעלאת רעיונות מעבר לקבלת חות דעת לא רצינית על צילומים
מטרת הבלוג היא בעיקר העלאת רעיונות כללים יותר בנושאי צילום שונים
בתקוה שיהיו עוד צלמים שיהיו מעוניינים להתדיין בנושאים אלו
כל מי שחושב שיש לו נושאים שמעניינים את הכלל, ולא מוצא מקום להתדיין בנושאים אלו ,- מוזמן להצטרף או להעלות נושאים לדיון
בברכה
שבי

2 comments:

תומר יעקבסון אמר/ה...

הי לך וכל הכבוד על היוזמה.
קראתי באתר שלך שכתבת שאנסל אדמס לא השתמש במניפולציות של עיבוד תמונה בתמונות שלו ולפי מה שראתי זה לא מדוייק כי הוא הרי פיתח שיטה מיוחדת לפיתוח בחדק חושך שעשתה מניפולציה על התמונה . אתה יכול להסביר את הנקודה הזאת?

shby אמר/ה...

שלום
אנשל אדמס ניסח את "מניפסט F64" שבו קבע עקרונות ותחתם אירגן מספר צלמים תומכים מבחירי הצלמים של ארה"ב בשנת 1932
http://kcbx.net/~mhd/1intro/f64.htm
הרקע למניפסט היה יחסי "אהבה-שינאה" שבין צילום לציור שהתפתחו במשך השנים שבהם קיים הצילום וגרמו לאמנים לתהות על דרכם האמנותי,
היסטורית התרחש התהליך הבא :
בתקופה האחרונה שלפני המצאת הצילום נטו ציירים לציר תמונות שיהיו העתקה של הטבע "כמו שהוא",
הצילום יצר מצב שניתן בלחיצת כפתור לבצע את זה,
הציור התפתח ל"אימפרסיוניזם" שבחלקו ניסה להעתיק ולהשתמש בטכניקות צילומיות כגון פונטיאליזם,
בהמשך צלמים התחילו לפתח טכניקות שיתחרו בצילום כגון פוטומונטאז',
מה שאדמס ניסה לנסח זה הגדרה שתעמיד את הצילום כאמנות בפני עצמה ללא צורך בחיקוי של אמנויות אחרות, לצורך זה להגדרתו המצלמה זה רק כלי כמו המכחול, ואם יש לצלם מה להביע מבחינה אמנותית - שיעשה את זה באמצעות הצילום ולא ע"י אפקטים ויזואליים, מה שמכונה "צילום ישיר",
יחד עם זאת כמו בעבודה עם כל כלי הוא ניסה להגיע לתוצאות הטובות ביותר שניתן היה, בעיקר ע"י צילום נכון מבחינת חשיפה, פיתוח שיתן את התוצאות הטובות ביותר מבחינת קונטרסט ותחום דינמי ובעקבות הניסיונות המוצלחים שלו פיתח את שיטת "זון-סיסטם" ששילבה את יכולות הסרט, המפתח והתאורה למערכת אופטימלית אחת,
בעיברית הניסוח "עיבוד תמונה" מאוד מטעה,
באנגלית "עיבוד תמונה" מתחלק למספר נושאים שונים,
photo-manipulation,image-processing, image enhancing,
אדמס עסק ב image enhancing
ולמעשה - גם זאת באופן מוגבל ביותר,
ניתן להגיע לתוצאות שלו ע"י עיבוד טכני של הנגטיבים בשיטות שדומות למה שעושים היום בעזרת מחשב ע"י נגטיב-ביניים למשל, אדמס לא התעסק בזה,
התפיסה שלו היתה צילום בפורמט הגדול ביותר האפשרי, חשיפה לפי זון-סיסטם, פיתוח הפילם לתוצאות אידיאליות, והדפסה איכותית,
ה"עיבוד" שלו לא נעשה כדי לתת אפקטים ויזואליים לתוצאה אלה כדי לקבל את מירב הפרטים בתוצאה,- ועיבוד זה נעשה באופן זה או אחר בכל תהליך של הדפסת תמונה כחלק טכני מהתהליך,כגון שינו החשיפה, הדפסה על ניר בקונטרסט מסויים או תוספת תאורה בהדפסה והחסרת תאורה בנקודות קריטייות (דוג'ינג),
החלק המעניין בעבודתו זה האקטואליות שלה לימינו שגדולה יותר מאשר בתקופת ניסוח המניפסט,
יש היום לא מעט צלמים שמשתמשים במחשב ככלי "זר" לביצוע העבודות שלהם, נכון שבאמנות הכל מותר ואפשרי, ואם אדם מגדיר עצמו כ"אמן" והמצלמה זה כלי לקבלת חומר גלם שעליו הוא מבצע מניפולציות ומה שמתקבל זה יצירה (לא צילום) זה לגיטימי ומובן וברור,
הבעיה היא צלמים שמצלמים בחוסר כשרון או שטוענים ש"כל דבר זה אמנות" ומשתמשים במחשב ככלי ל"הצלת" תמונות גרועות שהם עצמם לא מרוצים מהן וחושבים שמעט אפקטים ויזואליים יתרמו לרמה האמנותית של התמונה,
לא פעם ניתקלים באינטרנט בצילומים שכל מה שיש בהם זה אפקט, היום עם תוכנות עיבוד התמונה צלמים ניתלים באפקטים כקרש הצלה ובדיוק נגד זה יצא אדמס,